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フリッツ・コーナーFritz´s Corner

© Fritz´s Corner

The music industry has changed in the last 10 years. Perhaps the main difference is due to the digital distribution, in legal or illegal ways, the result is turning out to reach a wider audience and more bands becoming more popular音楽産業はここ10年の間に変化した。おそらく過去との一番の違いはデジタルな流通によるものだろう。合法か非合法かに関わらず、こうした結果はより多くの人たちに聴いてもらったり、バンドを知ってもらったりする方法を開拓した。ほとんどのバンドにとって、人々が自分たちのことを探し出したり、そして最後にはライブにきてくれたりすることはとても嬉しいことだ。だからこそライブはより重要になる。事前にバンドの曲を簡単に聴くことができたり誰かが強力に勧めてくれることさえあるので、人々は良いギグには首ったけになってしまうのだ。実際ギグが無料だったり、すごく安ければ友達の誘いに乗るだろう。それがどんなに素晴らしいことか。無料でないにしろ少なくとも良心的な値段で、良く知られたバンドやそうではないバンドでも、これから始まるライブを見に行く機会を得ることは、音楽好きがもっとも望んでいたことだ。そんなことが可能なのかと疑うだろう。フリッツ・コーナーは、ストックホルムのNPOで、10年前からこうしたことを可能にしており他にも数々のプロジェクトも手がけている。


どのようにプロジェクトを開始させたのでしょうか?

フリッツ・コーナーは1997年にヘンリック・サングレンとその仲間がストックホルムのセント・エリクスプランにある昔のスカッシュ場で始めたんだ。


非営利の音楽団体として活動してますが、無料だったり、安い入場料で入れるギグを提供していますよね。このような活動の主な要因は何ですか?

僕等はストックホルムでいい評判を得ていて、たくさんの人たちが僕等のサポートをしてくれて、僕等の用意したバンドを観たがっているんだ。たくさんのフォロワーで会場はすぐにいっぱいになるから、採算のとれたショウを行うことが可能になるんだ。僕等はNPOだから多くのお金を得ることが目標じゃないんだ。採算がとれて素晴らしいバンドを招致できさえすれば、本当にハッピーなんだ!政府からたくさんの資金をもらっているわけでもないから、ショウをするときに政府の補助は僕等にとってそれほど大きな要素でもないんだよね…。


スウェーデン政府が音楽産業に好意的な支持とサポートを行っていることについてどう思いますか?

うーん、実際は違うね。ライブ音楽産業よりも、劇場やオペラ、ミュージアムのような文化産業のほうが関心をもたれていて、資金ももっと提供されているんだよ。地元の人たちは、例えば、ミュージアムよりも音楽のライブの方に行くんじゃないかと思ってるんだけどね。


様々な会場でイベントを開催していますが、すこしその内容を紹介してもらえますか?また、同じような構成で今後もやっていく予定ですか?それとも変更していく予定はありますか?

500人収容可能なデベイサー・スルッセンで土曜日にショウを行い、水曜日には、すこし小さめな会場のリラ・ホテルバーレンで行ってる。デベイサー・スルッセンでは、海外などビッグなバンドを呼ぶことが多いかな。小さめな会場で良いパフォーマンスを披露してくれるバンドが規模の大きな会場で同じような演奏ができないかもしれないし、その逆もあるから、いろんなショウをいろんなところでやるのがいいのかなと思ってる。他の会場でもショウをやってるし、バンドに合わせて最適な場所で、より良いショウを展開したいと思ってるんだ。あと、水曜と土曜に必ずしもバンドのスケジュールがあうってこともないしね。


フリッツ・コーナーと他のプロジェクトを一緒に行ったりしますか?

通常のショウ以外にもいろいろやっていて、秋に開催される音楽産業のサミットのノルディック・ベニューズを手伝ったりしているよ。ここ2年間はストックホルムで開催されているんだ。それと、マニフェスト・アワーズ(スウェーデンのインディー賞)の製作も手掛けてるよ。


ストックホルムでおすすめの場所を教えてください。

カフェは、Louie Louie。レコードショップなら、Sound PollutionPet SoundsRecord Hunterがおすすめです。


Text: Victor Moreno
Translation: Nozomi Suzuki
. Lots of bands are glad to see how more people can get to know the band and eventually see them live. Live music gets stronger, people love to hang out for a good gig, even more if you easily can listen to it before or if someone that you trust recommended it. In fact if the gig is for free or if it is quite cheap entrance fee, you probably will follow your friends. How amazing is that? Get the opportunity for free or with at least a very nice price to see interesting up & coming acts, more or less well-known for the most demanding audience. You wonder now, is that possible? Fritz´s Corner is a non-profit organization in Stockholm that since the last decade makes this possible and much more.


How did the project start?

Fritz’s Corner started in 1997 by Henric Sandgren among others at an old sqash hall at St Eriksplan in Stockholm.


You are a non-profit music association and the gigs you offer are often free or small fee entrance. Which are the key factors that could make this happen?

We have a good reputation in Stockholm, and a lot of people come out and support us, and wants to see the bands that we put on. So we have a large following that makes it easier to fill venues, and make it possible to make the shows break even. As we are a non profit organization our goal isn’t to make that much money. As long as we break even and put on great bands, we’re really happy! We don’t get much funding from the government, so the government support it’s not that big of a factor for us when we do shows..


Do you think the government in Sweden has a good approach and gives support to the music industry?

Hmm, actually no. Other cultural industries, such as theaters, operas, museums get more attention and funding than the live industry. I think maybe that local people probably go to more live music shows than museums for example.


You do different venues. Please explain me a bit what is what and if you are planning to continue with such structure or change to different ones?

We do shows at Debaser Slussen, a 500 cap room on Saturdays, then on Wednesdays we do shows at a smaller venue, Lilla Hotellbaren. At Debaser we book bigger bands, often foreign acts. It’s cool to have different opportunities to put up different show, a band that plays on Lilla Hotellbarens smaller stage, might not work that well at Debaser Slussen, and vice versa. We do shows at other venues as well, we try to do bands where we think they suits best, and they do a better show. And the dates that the bands are avaialble doesn’t always fit in our Wednesdays or Saturdays.


How is to your opinion the current scene in Stockholm/Sweden?

I think that the scene in Stockholm is better now that the last couple of years, there are more diverse venues for bands to play!


Do you combine any other projects with Fritz´s Corner?

We’re doing some things outside the normal shows, we help with Nordic Venues, an music industry summit during the fall, last two years it’s been in Stockholm. And we also do the production for the Manifest Awards (the indie awards in Sweden).


Please tell me some places in town that you really like.

Best café in town: Louie Louie
Best Record stores: Sound Pollution, Pet Sounds, Record Hunter


Text: Victor Moreno


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